Hva er EnID?

EnID er Lyse-konsernets tjeneste for digital identitet og innlogging.

Tjenesten benyttes av selskaper innunder Lyse, samt tilhørende partnere, for å ivareta brukerkontoer, sikkerhet, identifisering og gi digitale tilganger til leverte produkter og tjenester.

Tjenesten benyttes av:

Spørsmål og svar

Er EnID trygt å bruke?

Ja. EnID er vårt navn på tjenesten, men i bakkant ligger en av markedets mest brukte løsninger for innlogging og tilgangsstyring. Din sikkerhet er det viktigste for oss, og vi jobber hele tiden med å gjøre tjenestene våre enda bedre. Nå har vi for eksempel lagt til mulighet for totrinnsbekreftelse, og fremover vil vi fortsette å forbedre tjenestene våre for å gjøre dem enda enklere å bruke.

Jeg har glemt passordet, hva gjør jeg?

Du kan lage deg et nytt passord på Glemt passord-siden. Da vil du i løpet av kort tid motta e-post med lenke til å opprette et nytt passord.

Du kan også velge å logge inn med engangspassord på e-post.

Har du sluttet å bruke e-postadressen du er registrert med, eller usikker på hvilken e-postadresse du har benyttet? Ta kontakt med kundeservice, så hjelper vi deg videre.

Hvordan kan jeg logge på?

Så fort brukeren din er klar, har du flere muligheter for pålogging:

Du kan også velge å aktivere totrinnsbekreftelse med SMS eller app. Dette setter du enkelt opp inne på Min side / Mine sider.

Jeg har oppdaget uønsket aktivitet på min brukerkonto. Hva gjør jeg?

Hvis du opplever at din brukerkonto har mistenkelig aktivitet som ikke er utført av deg, så anbefaler vi å sette nytt passord og/eller aktivere totrinnsbekreftelse.

Hvorfor mottar jeg e-post med 'Sikkerhetsvarsel' fra EnID?

Du vil motta sikkerhetsvarslinger fra EnID når det skjer noe nytt på din EnID-konto, for eksempel endring av passord og andre sikkerhetsinnstillinger. Du vil også motta e-post når det blir logget inn fra helt nye enheter, nettlesere, apper og tjenester som benytter EnID for å logge seg på. Disse varslingene sendes for å gjøre deg bevisst på at det har skjedd noe på EnID-kontoen din.

Hva skal jeg gjøre når jeg mottar varsel fra EnID?

Tenk gjennom om du nylig har fortatt deg noe på EnID-kontoen eller brukt EnID for å logge deg på noe. Om du ikke kjenner deg igjen i det som blir varslet om, kan handlingen være utført av andre som benytter den samme kontoen - eller du kan ha blitt utsatt for misbruk av kontoen din. Da er det viktig å endre passord og/eller du kan aktivere totrinnsbekreftelse inne på kontoinnstillingene dine.

Flere spørsmål og svar

Du finner flere spørsmål og svar ved å besøke Altibox og Lyse sine sider.

Personvern og vilkår